Ny lösning

Tjohej, idag när jag var ute på en skön, men kall, söndagstur körde jag mot slutet igenom Flyinge. Till min stora förvåning hade det tillkommit en lösning som jag aldrig sett innan på vägen mellan Flyinge och Södra Sandby. I stort gick den ut på att man reserverade plats på sidorna av vägen för cyklister i båda riktningarna genom att måla linjer för vägren. Dock resulterade detta i att den resterande vägbanan blir för smal för att två bilar ska kunna mötas. Därför uppmanades förare på en skylt uppsatt av Trafikverket att använda vägrenerna vid möte. Man pointerade alltså att det var cyklisternas område men att bilisterna får "låna" det vid möte. Ganska smart egentligen, frågan är ju bara hur det kommer att efterlevas. En annan lite kul detalj jag la märke till var att de hade satt upp en skylt som jag aldrig sett innan. En såndär blå rekomenderad hastighet, fast inte 30 som vanligt utan 60. egentligen ganska onödig men den kanske får någon att tänka till och sänka hastigheten. Ett annat sätt att sänka hastigheten hade utnyttjats när man närmade sig Södra Sandby. Istället för att ha öppna vägrener hade man här stängt vägrenen ömsom på häger och vänster sida. Detta resulterade i att vägen blev smal och att förare därför måste sänka hastigheten och anpassa sig för möte. Kanske kan låta som en bra ide på pappret, jag tror dock att det kommer drabba cyklisterna på den sida med öppen vägren. Detta då bilisterna nästintill alltid kommer utnyttja detta område. i övrigt är jag också i allmänhet emot hastighetssänkandeåtgärder som går ut på att man interfererar med mötande trafik. Kul att se nya lösningar, hoppas bara det efterlevs.
Syns kanske dåligt på bilden, men den visar iaf vägen med dess två vägrener.



Ha de

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0