MMM
Detta är en stor fördel med att köra i Skåne, det är välldigt lätt att navigera sig med hjälp av t.ex. solen, ett trick som pappa lärde mig. Fördelen med Skåne i det här hänseendet är att vägarna går i stortsett i ruitnät, när man behäver ta en väg åt t.ex. öst så är det bara att köra en liten bit och sen går det en väg österut. I mina förra hemtrakter var det oftast stora skogar, åar och sjöar i vägen.
Kanske ska försöka mig på att förklara navigeringssättet också för er som kanske inte är bekanta med det, det enda man behöver är en analog klocka och fint väder (som det ju såklart alltid är när man åker hoj). Man tar sin klocka:
Sedan riktar man det aktuella klockslaget mot solen.
Det man då får ut är att söder är mitt imellan det aktuella klockslaget och 12.
Det går fort att lära sig att göra en ungefärlig riktningsbedömning direkt i huvudet, bara man vet ungefär vad klockan är, så man behöver liksom inte stanna och kolla med klockan i varje korsning:P
Hoppas det kan glädja någon
///Oskar
En härlig tur
Kort och konsist, men jag är för sugen på vägarna för att sitta här och skriva nu
Ha de///Oskar
Idioter
Det är sådana här ansvarslösa mc-förare som ger mc-förare och framförallt då sporthojsförare, ett dåligt rykten bland medelsvensson. Många bilister minns inte många av de gånger de blivit omkörda på ett snyggt och städat sätt ute på vägarna, däremot så mins det alldeles säkert, ända in i minsta detalj, hur "de där" mc-förarna kör om som galningar i skymda kurvor och före backkrön. Men men, självklart ska alla ta sitt eget ansvar i trafiken, men det jag tycker är tråkigast är det faktum att folk på grund av dessa enstaka mc-förare, bemöter alla mc-förare nästintill fientligt vid omkörningsmöjligheter och dylikt. Jag har bland annat själv varit med om ett antal gånger att bilen framför gått över på vänster sida av vägen, eller iaf närmat sig, varje gång det skulle varit möjligt för mig att köra om. Det jag skulle vilja säga till sådana förare är bara: Är det inte lättare om jag kör om så att du slipper ha mig precis bakom när du är ute och kör i 45km/h på en 70väg? Gubbar som leker poliser i trafiken finns det helt enkelt för många av, inte nog med att det är störande som sjutton, så är det även en trafikfara.
Ha de ///Oskar
Bond!
///My name is Kryh, Oskar Kryh!
Ecodriving
Det här med snabba accelerationer och att snabbt komma upp på högväxel behöver jag knappt säga någonting om, alla vi motorcyklister längtar väll alltid efter att få kräma ur hojjen ordentligt, inte sant? Nästa grej, det här med att motorbromsa tycker jag också att vi motorcyklister är bra på, personligen tycker jag inte det finns ngt värre än att behöva bromsa till stopp vid ett rödljus, oftast bara för att omedelbart efter stoppet köra igen. Detta löser man lätt (som många mc-förare gör) genom att helt enkelt bara släppa gasen långt innan så att det j**la rödljuset hinner slå om.
Sen det här med att man ska försöka bibehålla ett jämnt tempo, tänk er bara när man ligger ute och kör på en go lagom slingrig väg, visst försöker vi bibehålla farten genom kurvorna? T.ex. att man väljer ett så rakt spår genom kurvan som möjligt och sånt. Även om det mest kanske är för att det är en skön känsla att få med fart ut på rakan, men ändå:P det blir ju även ecodriving och det är ju bara bra. Sen det sista med att man ska välja vägar där man kan behålla ett jämnt tempo och så, jag säger bara: vägen de syftar på är det vi kallar "En riktigt go motorcykelväg".
So long for now och njut av den sista värmen för i år!
///Oskar
Titta!
Bilden får tala för sig själv, jag säger bara: JAG VILL HA EN SÅDAN, NU!!!
///Oskar
Haha
Sen kan man i och för sig också läsa att de fyra stora japanska märkena dominerar marknaden, då med Honda i topp.
Men då säger jag bara: Man behöver inte vara störst, det räcker helt enkelt att vara bäst och snabbast:P
Ha de gött //Oskar
BAR
Såhär skriver de själva om sin organisation på hemsidan, (tyckte det var så bra så jag citerar rakt av)
Om Bikers Against Rape
BAR är en ideell förening som drivs av en grupp bikers, män och kvinnor som har motorcykelåkning som gemensamt intresse. Målet med B.A.R. är att skapa opinion mot våldtäkter i synnerhet, och våld och förtryck mot kvinnor i allmänhet. Insamlade medlemsintäkter och sponsorbidrag går oavkortat till förmån för drabbade kvinnor.
Vi vet att det går att få ett större engagemang om man agerar inom sina egna kretsar. Därför går vi ut till landets mc-träffar, mc-klubbar, mc-tidningar, butiker etc och berättar om vår aktion. Idag finns det ca 400.000 motorcyklister i Sverige och vi har fått ett väldigt stort gensvar.
källa: BAR
Lugnets MC
Det är ju redan bevisat att vi hojåkare kan påverka, så varför utnyttjar vi inte vår gemenskap och säger vår mening i fler frågor? Jag menar, den enskillda hojåkarens uppoffring blir ju så liten i förhållande till den påverkan evanemanget kan få.
Tänk på det så hörs vi en annan dag....
///Oskar
Musik
1. White Wedding - Billy Idol
Ha de gött ///Oskar
Ps, snacka om att Billy Idol sålde ut sig när han gjorde Jingle bell rock...... kolla bara själva, lite skillnad mot tuffa 80-tals Billy....... Ds
Ny bild
För er som undrar så kommer bilderna i minibilden härifrån (Ducati) och härifrån (Honda).
//Oskar
Mc-klubb
Ha de gött! //Oskar
"Back on track"
hej hopp"!
Morgonkörning
Det finns dock fler nackdelar med morgonkörning än bara det faktum att man behöver gå upp tidigt, de personer som kör i morgontrafiken är ofta uttråkade då de ska till jobbet och antagligen är även de flesta inte hundra procent vakna. Det är iaf den känslan man får av vissa förares beteenden i morgontrafiken, t.ex. såg jag imorse en bil som först låg bakom en lastbil i tid och evighet, men sen när jag kommer i omkörningsfilen så ska han ju såklart köra om. Det mest komiska med det hela är att efter hans kassa omkörning så hann han knappt tillbaka in i högerfilen innan han skulle ta av motorvägen.
Appropå morgonkörning och soluppgångar så vill jag bara berätta om en kväll förr förra sommaren, tror jag att det var, då jag tillsammans med mina föräldrar åkte drygt 45min för att kolla på soluppgången över sjön lygnern. Utsiktsplatsen vi hade valt var den tidigare nämnda "Fjärås bräcka". Då det var sommar utgick vi ifrån campingen i varberg, kruxet var bara att för att inte väcka grannarna så ledde vi ut motorcyklarna och startade sedan först ute på vägen:P Efter en resa i bitterkallt väder kom vi iaf fram och fick uppleva en underbar soluppgång. Det roligaste var dock när vi återvände till campingen och folk mötte oss påväg till toan i morgonrocken, de minerna kunde man betalat mycket för om jag säger så.
Over and Out for now! //Oskar
Sådär ja
Att vara normal är bara överskattat, ingen är normal. Och det är en jävla tur.
Detta inlägg kanske inte handlar så mycket om motorcuklar men det kan ju alltid vara bra att veta lite om oss senare också:P
//Oskar
"Den Andre"
Tja! det är ju då jag som är Fredrik, och bor i älekulla och ja jag vet ni har ingen aning om var det ligger men snälla sök på eniro för jag orkar inte förklara det igen. jag glider omkring på min blänkande Honda Vt 600 Shadow i älvsborg än så länge utan Oskar i backspegeln men det ska nog ändra på sig snart. jag är inte så bra med datorer men ska ändå försöka skriva efter det att jag varit ute med min pärla. Jag vill dock tillägga att vägen runt lygnern är förvisso avstängd men bara ca 100 meter vilket innebär att man kan leda motorcyckeln igenom området, vilket jag och en annan kompis (Daniel Johansson) gjorde med motorn igång... jag är ute och åker så mycket jag orkar och när vädret tillåter det. så det var en helvettes presentation har jag glömt något nu tro? hmm... jag fyller 19 i december och har 44 i skostorlek... det va nog allt ha de najjs herrå!
En underbar kväll
Kvällen började med perfekta motorcykelförhållanden så där lagom varmt, lagom fuktigt och skymning kan det bli bättre?
Svaret på detta måste faktiskt bli, ja det kunde det. Efter cirka en timmes åkande stannade jag och Elin vid lygnerns strand. Där satt vi sedan och myste vid solnedgången och bara njöt, då kunde det inte bli bättre och det tillfället glömmer jag aldrig. Vägarna runt lygnern är riktigt fina så har ni inte kört där måste ni ta er dit, tyvärr har de stängt av en av de bästa delarna av varvet runt sjön, delen där man körde över fjäråsbräcka med magnifik utsikt på båda sidor. Trots detta är lygnern fortfarande helt klart en riktigt go tur. Detta kortet togs denna underbara kväll. En kväll som jag längtar efter att få göra om.
Ojojoj
Det som sedan fick bägaren att rinna över totalt var när jag såg vad som orsakade denna milslånga kö, det var ett vägarbete, som bestod av två personesr som gick och sparkade lite i vägkanten. Kanske väntade de på något större men det kändes ändå förjävligt, rent ut sagt. Så från och med nu blir det nog alltid småvägarna:P fast.. då kan man la ge sig fan på att ngn av dem kommer vara avstängd eller ngt:P Jaja sånt är livet, det var iaf skönt att få dra på igen sedan efter vägarbetet och kanske gick det t.o.m lite väl fort men men. Kvällen blev iaf jätte mysig så det var helt klart värt allt strul:)
Dags igen!
So long!
Folk vs MC
Även om det helt korrekta ur lagens mening kanske är att man som fotgängare ska vänta tills fordonet stannat helt så leder enligt mig detta i 9 fall utav 10 till att det tar längre tid för alla inblandade. Om fotgängarna korsade gatan vid samma tidpunkt när det kommer en motorcykel som när det kommer en bil så skulle både fotgängaren och mc-föraren slippa vänta/stanna. Risken är annars att om allt fler mc-förare får stanna "i onödan" så kommer allt fler att istället köra förbi och därmed bryta mot lagen och utsätta fotgängarna för risker.
På vägverkets hemsida står det tom "Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig." Vad det gäller den sista meningen så vill jag säga att detta inte bara borde innefatta fordons möjligheter att bromsa, utan att det även ska inkludera hänsyn i den mening att fordonet inte ska behöva stanna helt. Kanske är det detta som vissa gör när de väntar ut motorcykeln, men som lagen står idag så måste det mycket till innan en motorcykel kan passera ett övergångsställe med fotgängare bredvid, obestraffad, detta oavsett fotgängarens avsikter. För att återknyta lite så skulle jag bara vilja säga att här skulle en icke lagbaserad, ömsesidig hänsyn fungera mycket mycket bättre. Med tydlighet i komunikationen mellan förare och fotgängare tror jag även att fler olyckor skulle kunna undvikas gentemot hur läget är idag, då vissa fotgängare står still medans andra går hänsynslöst rakt ut i gatan, för enligt dem så måste ju fordonen stanna, (oavsett om de kan eller inte vid t.ex. halka)
(Lite moraltjat får avsluta)
Såklart kan man aldrig få bort alla riskerna vid ett övergångsställe men om vi alla försöker se på vad som är bäst i varje situation istället för att ha jobbiga otillämpliga lagar, så tror jag att det hela skulle fungera mycket mycket bättre.
Nu har du hittat rätt!
Om man ska snacka lite bakgrund och så: Jag (Oskar) har haft motorcykel sen 2005 och jag kan säga att det blivit en hel del åkta mil under dessa år:P Så även om jag inte är 40 och haft motorcykel hela mitt liv så vet jag ett och annat om motorcyklar:) Fredrik får presentera sig själv senare men här har vi iaf min motorcykel, en Ducati 600 Monster: