MMM

Inte nog med att det verkligen blev en härlig tur till Falsterbo i fredags. I lördags rymde jag och Elin iväg en stund ifrån all upppackning, vi tog vägarna längs med sveriges sydkust förbi trelleborg och vidare en bit mot Ystad. Vi tog sedan ett antal små mysiga vägar och letade oss så småningom tillbaka mot sydväst.
Detta är en stor fördel med att köra i Skåne, det är välldigt lätt att navigera sig med hjälp av t.ex. solen, ett trick som pappa lärde mig. Fördelen med Skåne i det här hänseendet är att vägarna går i stortsett i ruitnät, när man behäver ta en väg åt t.ex. öst så är det bara att köra en liten bit och sen går det en väg österut. I mina förra hemtrakter var det oftast stora skogar, åar och sjöar i vägen.

Kanske ska försöka mig på att förklara navigeringssättet också för er som kanske inte är bekanta med det, det enda man behöver är en analog klocka och fint väder (som det ju såklart alltid är när man åker hoj). Man tar sin klocka:

Sedan riktar man det aktuella klockslaget mot solen.

Det man då får ut är att söder är mitt imellan det aktuella klockslaget och 12.
Det går fort att lära sig att göra en ungefärlig riktningsbedömning direkt i huvudet, bara man vet ungefär vad klockan är, så man behöver liksom inte stanna och kolla med klockan i varje korsning:P

Hoppas det kan glädja någon
 ///Oskar

En härlig tur

Idag ser jag fram emot en riktigt härlig tur ute på de skånska småvägarna. Jag ska köra till falsterbo och idag har jag redan bestämt mig för att det ska bli småvägarna. Förra gången bestämde jag mig för motorvägen i sista stund och fastnade då i en vägarbetskö...
Kort och konsist, men jag är för sugen på vägarna för att sitta här och skriva nu
Ha de///Oskar

Idioter

Kanske är det så att folk utanför mc-folket, tycker att vi mc-förare alltid håller ihop. Så är inte fallet, inte ens vi sporthojsåkare (om jag nu får kalla mig det) håller alltid ihop. När man ser en kille på en blå japanare (host Yamaha host!!) som kommer i vindjacka, jeans och trätofflor i en jävla fart genom centrala lund. Inte nog med att han bevisligen var dum i huvudet, han visade inte heller en enda uns av respekt mot någon annan i trafiken. Då snackar jag mot alltifrån bussar och lastbilar till fotgängare och cyklister. Om han nu var tvungen att leka så j**ligt med hojen så kunde han väll isåfall hittat en stor tom asfaltsplan att leka på.

Det är sådana här ansvarslösa mc-förare som ger mc-förare och framförallt då sporthojsförare, ett dåligt rykten bland medelsvensson. Många bilister minns inte många av de gånger de blivit omkörda på ett snyggt och städat sätt ute på vägarna, däremot så mins det alldeles säkert, ända in i minsta detalj, hur "de där" mc-förarna kör om som galningar i skymda kurvor och före backkrön. Men men, självklart ska alla ta sitt eget ansvar i trafiken, men det jag tycker är tråkigast är det faktum att folk på grund av dessa enstaka mc-förare, bemöter alla mc-förare nästintill fientligt vid omkörningsmöjligheter och dylikt. Jag har bland annat själv varit med om ett antal gånger att bilen framför gått över på vänster sida av vägen, eller iaf närmat sig, varje gång det skulle varit möjligt för mig att köra om. Det jag skulle vilja säga till sådana förare är bara: Är det inte lättare om jag kör om så att du slipper ha mig precis bakom när du är ute och kör i 45km/h på en 70väg? Gubbar som leker poliser i trafiken finns det helt enkelt för många av, inte nog med att det är störande som sjutton, så är det även en trafikfara.


Ha de ///Oskar

Bond!

Hej, igårkväll när jag skulle kolla så att allt var ok med min kostym, så insåg jag att den inte alls var här i mitt rum, utan att den var hemma hos min flickvän.... Så det enda rätta att göra var att åka till min flickvän igår och hämta den (tro inte att jag åkta fram och tillbaka igår:P). Efter en stunds mixtrande så fick jag ner både kostym och tillhörande skor i motorcykelryggan. Samtidigt som jag bökade med att få ner altihop utan att knyckla till den fullständigt, blev jag allt mer sugen på att istället se om man kunde ha kostymen på sig under mc-stället, som en äkta James Bond! Fatta folks reaktioner om man t.ex. kommer till ett kalas/bröllop på motorcykel och bara tar av sig mc-kläderna och vips så är man färdig för fest. Jag tror att man skulle kunna få en och annan konstig blick. I och med att jag fick ner allt i väskan så vet jag fortfarande inte om det är möjligt att ha kostym under, och om det går så är ju frågan hur kostymen och slipsen ser ut efter mc-turen. Vem vet kanske får man rent av testa någon gång.

///My name is Kryh, Oskar Kryh!

Ecodriving

Hallå i hålet! Ännu en liten fundering från min sida, det är ju mycket snack om det här med ecodriving nu för tiden. Enligt mig så kör de flesta "buskörande" motorcyklister faktiskt ecodriving. (och jag säger faktiskt för det är den allmäna reaktionen hos folk). Några av huvudpunkterna i ecodriving är ju att man ska accelerera snabbt (snabbt komma upp på högre växlar), motorbromsa och att man ska försöka köra i ett så jämnt tempo som möjligt samt att man ska försöka välja vägar som tillåter ett jämnare tempo.

Det här med snabba accelerationer och att snabbt komma upp på högväxel behöver jag knappt säga någonting om, alla vi motorcyklister längtar väll alltid efter att få kräma ur hojjen ordentligt, inte sant? Nästa grej, det här med att motorbromsa tycker jag också att vi motorcyklister är bra på, personligen tycker jag inte det finns ngt värre än att behöva bromsa till stopp vid ett rödljus, oftast bara för att omedelbart efter stoppet köra igen. Detta löser man lätt (som många mc-förare gör) genom att helt enkelt bara släppa gasen långt innan så att det j**la rödljuset hinner slå om.

Sen det här med att man ska försöka bibehålla ett jämnt tempo, tänk er bara när man ligger ute och kör på en go lagom slingrig väg, visst försöker vi bibehålla farten genom kurvorna? T.ex. att man väljer ett så rakt spår genom kurvan som möjligt och sånt. Även om det mest kanske är för att det är en skön känsla att få med fart ut på rakan, men ändå:P det blir ju även ecodriving och det är ju bara bra. Sen det sista med att man ska välja vägar där man kan behålla ett jämnt tempo och så, jag säger bara: vägen de syftar på är det vi kallar "En riktigt go motorcykelväg".

So long for now och njut av den sista värmen för i år!
///Oskar

Titta!


Bilden får tala för sig själv, jag säger bara: JAG VILL HA EN SÅDAN, NU!!!
///Oskar

Haha

Tja, jag vill bara uppmärksamma en liten parantes:P om man söker på "motorcykel" på Wikipedia så får man fram en bild på en ducati 749 som exempel bild.
 
Sen kan man i och för sig också läsa att de fyra stora japanska märkena dominerar marknaden, då med Honda i topp.
Men då säger jag bara: Man behöver inte vara störst, det räcker helt enkelt att vara bäst och snabbast:P

Ha de gött //Oskar

BAR

Tja, idag ramlade jag över en hemsida som tillhör en organisation som heter BAR-Bikers Against Rape. Detta är en organisation, med huvudsakligen mc-åkare som medlemmar, som ideelt stöder verksamheter som jobbar mot kvinnovåldet i samhället. Detta är ett stort och tydligt bevis på vad man kan göra om man bara är några stycken, och vad är bättre än att kombinera motorcykelåkning med välgörenhet.

Såhär skriver de själva om sin organisation på hemsidan, (tyckte det var så bra så jag citerar rakt av)

Om Bikers Against Rape

BAR är en ideell förening som drivs av en grupp bikers, män och kvinnor som har motorcykelåkning som gemensamt intresse. Målet med B.A.R. är att skapa opinion mot våldtäkter i synnerhet, och våld och förtryck mot kvinnor i allmänhet. Insamlade medlemsintäkter och sponsorbidrag går oavkortat till förmån för drabbade kvinnor.

Vi vet att det går att få ett större engagemang om man agerar inom sina egna kretsar. Därför går vi ut till landets mc-träffar, mc-klubbar, mc-tidningar, butiker etc och berättar om vår aktion. Idag finns det ca 400.000 motorcyklister i Sverige och vi har fått ett väldigt stort gensvar.

källa: BAR


Det finns fler som kombinerar motorcykelåkning med välgörenhet, t.ex. Lugnets MC i borås, de annordnar tillsammans med Barncancerfonden, och ett antal andra mchandlare runt om i Sverige, en kortege som de kallar Barncancermilen. Det går helt enkelt ut på att man betalar en slant för att vara med och köra i kortege genom stan och eventuellt ut till ett mysigt slott på en fika. Jag var själv med och körde förra året och jag kan säga att det helt klart är en speciell känsla. Det är Inte bara det att "anmälningsavgiften" oavkortat går till barncancerfonden som gör det hela speciellt, utan mer känslan av att man visar sitt stöd i grupp. Det känns som att fler personer får upp ögonen för t.ex. barncancerfonden om det kör förbi drygt 150hojar genom staden. Barncancermilen 2007 samlade även in drygt 40000 i form av "anmälningsavgifter" och sponsring. Sen kan man ju även tillägga att bara det faktum att man kör i en såpass stor kortege, ger en gåshud på hela kroppen. Tyvärr var jag uppbokad då årets Barncancermil kördes den 6sept, men nästa år så kan ni räkna med att jag kommer vara där igen!
Lugnets MC

Det är ju redan bevisat att vi hojåkare kan påverka, så varför utnyttjar vi inte vår gemenskap och säger vår mening i fler frågor? Jag menar, den enskillda hojåkarens uppoffring blir ju så liten i förhållande till den påverkan evanemanget kan få.
Tänk på det så hörs vi en annan dag....
///Oskar

Musik

Tja vi vet alla att lite go musik i öronen kan göra även den bästa mcturen ännu bättre. Vi tänkte att vi här på bloggen sakta skulle ta och bygga upp en lista med de låtar vi och NI tycker är goast att köra till. Min absoluta favorit är iaf White Wedding med Billy Idol. Så nu börjar vi med listan, det kommer vara en ny låt med på listan för varje gång listan dyker upp i ett inlägg här på bloggen, tyvärr är det ju olagligt att dela ut musiken här, så istället ska vi försöka fixa länkar till låtarna på Youtube så att ni kan höra vilka låtar det är vi menar.

1. White Wedding - Billy Idol

Ha de gött ///Oskar
Ps, snacka om att Billy Idol sålde ut sig när han gjorde Jingle bell rock...... kolla bara själva, lite skillnad mot tuffa 80-tals Billy....... Ds

Ny bild

Tja, nu har jag precis fixat en liten sidobild till vår blogg. När jag hittade dessa två "delbilder" så slogs jag av att båda logorna innehåller en vinge, och när man fungerar på det så finns det ännu fler märken som har en vinge i loggan, dock märken som vi inte ska nämna här:P Man kan ju då ställa sig frågan om hur motorcykelåkning och vingar hör ihop. Kanske har det med det gamla hedliga uttrycket "Living on the Edge" att göra, vem vet.....

För er som undrar så kommer bilderna i minibilden härifrån (Ducati) och härifrån (Honda).
//Oskar

Mc-klubb

Tja, i dagarna har jag fått reda på att kåren på mitt plugg, TLTH, en gång haft en mcklubb. Den hette tydligen "Pålsjös änglar". Varför har jag inte en aning om men det har säkert en välldigt djupt rotad anledning som det är med det mesta på LTH. Hittills har jag bara hittat en till på LTh som kör motorcykel men kanske finns det fler, vem vet. Vi får se hur det går i framtiden men det vore iaf kul att ha någon att köra med här nere......

Ha de gött! //Oskar

"Back on track"

nu har jag inte varit inne här på ett tag men nu när alla andra är på rast så har jag satt mig på min chefs dator... men som oskar saorka vara normal. så detta får gå fort, i Söndags gled vi ut igen på en tur, vi var 6 stycken jag räknar inte med daniel med sin symaskin för han kände nog sig riktigt liten när vi brötade igång våra hojjar haha!  Vi åkte iaf ner till varberg via kungsäter, sedan runt kärradal sedan in i varberg. där stannade vi utanför hamnkiosken och tog en fika och solen seken o måsarna skrek :S. sedan så var jagoch daniel tvugna att åka hem tidigare än dom andra, tro det eller ej vi skulle träna haha!.. och igår var jag ute en sväng in till kinna och åkte sen runt horred hem. nu står min chef och flåsar mi i naken så de får nog räcka så här..


hej hopp"!

Morgonkörning

Tja, som ofta nu på sista tiden så var jag ute och körde tidigt (runt 7) imorse. Anledningen till detta är att när jag sover hos Elin så åker vi samtidigt därifrån, jag åker då till lund och gör i ordning det sista innan skolan o.s.v. Men hur som hellst, imorse kunde jag konstatera att motorcykelåkning på morgonen är underskattat. Vad säger ni liksom om att få åka i soluppgången och känna alla lukterna som den fuktiga morgonluften bär med sig? Sen är det ju såklart alltid så att man inte gärna går upp tidigt på morgonen bara för att köra motorcykel, på något sätt så tycker man inte det är SÅ underbart att man är villig att ge upp sängen för det.

Det finns dock fler nackdelar med morgonkörning än bara det faktum att man behöver gå upp tidigt, de personer som kör i morgontrafiken är ofta uttråkade då de ska till jobbet och antagligen är även de flesta inte hundra procent vakna. Det är iaf den känslan man får av vissa förares beteenden i morgontrafiken, t.ex. såg jag imorse en bil som först låg bakom en lastbil i tid och evighet, men sen när jag kommer i omkörningsfilen så ska han ju såklart köra om. Det mest komiska med det hela är att efter hans kassa omkörning så hann han knappt tillbaka in i högerfilen innan han skulle ta av motorvägen.

Appropå morgonkörning och soluppgångar så vill jag bara berätta om en kväll förr förra sommaren, tror jag att det var, då jag tillsammans med mina föräldrar åkte drygt 45min för att kolla på soluppgången över sjön lygnern. Utsiktsplatsen vi hade valt var den tidigare nämnda "Fjärås bräcka". Då det var sommar utgick vi ifrån campingen i varberg, kruxet var bara att för att inte väcka grannarna så ledde vi ut motorcyklarna och startade sedan först ute på vägen:P Efter en resa i bitterkallt väder kom vi iaf fram och fick uppleva en underbar soluppgång. Det roligaste var dock när vi återvände till campingen och folk mötte oss påväg till toan i morgonrocken, de minerna kunde man betalat mycket för om jag säger så.

Over and Out for now! //Oskar

Sådär ja

Så, nu har tom den andre lyckats hitta in och presentera sig:P så nu kanske det passar med en liten förklaring på hur vi två känner varandra. Det hela började en regnig dag då vi skulle börja sjuan. Alla blivande klasskamrater gick in i ett klassrum och grupperingarna kunde inte varit tydligare:P Jag och mina örby-kompisar satt i ena ändan av klassrummet och Fredrik och hans älekulla-kompisar satt givetvis i andra. Men det dröjde inte länge innan detta ändrats total, dock inte så totalt att jag nu satt med älekullafolket och Fredrik med örbyborna men ni fattar:P Under årens lopp har vi kunnat konstatera att vi skrämmande ofta tänker precis samma sak.... Vad är t.e.x. sannolikheten att två personer som går förbi ett bygge i Göteborg, både har ont o vänster lilltå och funderar på vad som skulle kunna hända om en betongmotvikt lossnade högt uppe i en kran? Detta är inte riktigt normalt, men det är så det är med oss helt enkelt.

Att vara normal är bara överskattat, ingen är normal. Och det är en jävla tur.
Detta inlägg kanske inte handlar så mycket om motorcuklar men det kan ju alltid vara bra att veta lite om oss senare också:P
//Oskar

"Den Andre"

Tja!  det är ju då jag som är Fredrik, och bor i älekulla och ja jag vet ni har ingen aning om var det ligger men snälla sök på eniro för jag orkar inte förklara det igen. jag glider omkring på min blänkande Honda Vt 600 Shadow i älvsborg än så länge utan Oskar i backspegeln men det ska nog ändra på sig snart. jag är inte så bra med datorer men ska ändå försöka skriva efter det att jag varit ute med min pärla. Jag vill dock tillägga att vägen runt lygnern är förvisso avstängd men bara ca 100 meter vilket innebär att man kan leda motorcyckeln igenom området, vilket jag och en annan kompis (Daniel Johansson) gjorde med motorn igång... jag är ute och åker så mycket jag orkar och när vädret tillåter det. så det var en helvettes presentation har jag glömt något nu tro? hmm... jag fyller 19 i december och har 44 i skostorlek... det va nog allt ha de najjs herrå!


En underbar kväll

Tja, i och med att det inte har hunnit bli mycket motorcykelåkande ikväll så tänkte jag att jag skulle ta en liten tillbakablick istället. Det var en underbar kväll med motorcykelåkning kring sjön lygnern för några månader sedan. Lygnern ligger för övrigt här <Lygnern> (för er som kanske undrar)

Kvällen började med perfekta motorcykelförhållanden så där lagom varmt, lagom fuktigt och skymning kan det bli bättre?
Svaret på detta måste faktiskt bli, ja det kunde det. Efter cirka en timmes åkande stannade jag och Elin vid lygnerns strand. Där satt vi sedan och myste vid solnedgången och bara njöt, då kunde det inte bli bättre och det tillfället glömmer jag aldrig. Vägarna runt lygnern är riktigt fina så har ni inte kört där måste ni ta er dit, tyvärr har de stängt av en av de bästa delarna av varvet runt sjön, delen där man körde över fjäråsbräcka med magnifik utsikt på båda sidor. Trots detta är lygnern fortfarande helt klart en riktigt go tur. Detta kortet togs denna underbara kväll. En kväll som jag längtar efter att få göra om.

Ojojoj

Vilket misstag man gjorde igår...... Jag blev lite sen härifrån och tänkte därför "hmm jag tar motorvägen så kommer jag dit i tid iaf". Kommer fram till motorvägen, kör på påfarten och vad tror ni jag ser då? en kö som är så lång som ögat kan se....... Även om man inte behöver stanna helt med hoj i en kösituation så måste man köra betydligt långsammare, istället för motorvägsfart får man hålla sig till att trixa mellan bilar och lastbilar i cirka 20km/h. Snacka om drygt, jag var ett avtag ifrån att ha tagit de sköna småvägarna istället, som dessutom med facit i hand garanterat gått snabbare..... kunde inte kön varit lite lite längre så jag hade sett den innan jag körde på påfarten?


Det som sedan fick bägaren att rinna över totalt var när jag såg vad som orsakade denna milslånga kö, det var ett vägarbete, som bestod av två personesr som gick och sparkade lite i vägkanten. Kanske väntade de på något större men det kändes ändå förjävligt, rent ut sagt. Så från och med nu blir det nog alltid småvägarna:P fast.. då kan man la ge sig fan på att ngn av dem kommer vara avstängd eller ngt:P Jaja sånt är livet, det var iaf skönt att få dra på igen sedan efter vägarbetet och kanske gick det t.o.m lite väl fort men men. Kvällen blev iaf jätte mysig så det var helt klart värt allt strul:)

Dags igen!

Tja, nu är det snart dags för ännu en tur på två hjul, dagens tur går till flickvännen Elin i Falsterbo. Även om vädret är lite halvkass så blir det nog småvägarna istället för motorvägen som givetvis annars går snabbast. Jag diggar verkligen att köra på småvägarna här i skåne, till skillnad från småvägarna i mina förra hemtrakter (Marks kommun), så är det oftast bättre sikt här nere, detta bidrar ju givetvis till att man kan ha längre framförhållning och då även en högre hastighet. Mina forna hemtrakter är förövrigt de vägar som Fredrik fräser runt på i nuläget. Självklart har även skånevägarna sina nackdelar, speciellt avsaknaden på mysiga sjöar att stanna och njuta vid, men mer om detta en annan gång för snart åker hojjen utan mig:)
So long!

Folk vs MC

Tja igen, Oskar här. En tanke slog mig såhär på kvällen. När man som mc-förare närmar sig ett övergångsställe, där det finns personer som vill gå över, tycker jag nästan alltid att man behöver stanna helt och sätta ena foten i asfalten innan första personen vågar sig ut över gatan. Detta till skillnad ifrån när man som bilförare är i samma situation, om man så mycket som antyder att man ska stanna så vågar folk gå över. Varför är det då så att folk liksom litar mer på en bilförare än en mc-förare? eller är det rentav så att folk i allmänhet inte räknar med att motorcyklarna ska stanna? Jag har sett tydliga tendeser av det senare då folk tittat förvånat på mig i några sekunder innan de glatt vinkande korsat gatan...

Även om det helt korrekta ur lagens mening kanske är att man som fotgängare ska vänta tills fordonet stannat helt så leder enligt mig detta i 9 fall utav 10 till att det tar längre tid för alla inblandade. Om fotgängarna korsade gatan vid samma tidpunkt när det kommer en motorcykel som när det kommer en bil så skulle både fotgängaren och mc-föraren slippa vänta/stanna. Risken är annars att om allt fler mc-förare får stanna "i onödan" så kommer allt fler att istället köra förbi och därmed bryta mot lagen och utsätta fotgängarna för risker.

På vägverkets hemsida står det tom "Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig." Vad det gäller den sista meningen så vill jag säga att detta inte bara borde innefatta fordons möjligheter att bromsa, utan att det även ska inkludera hänsyn i den mening att fordonet inte ska behöva stanna helt. Kanske är det detta som vissa gör när de väntar ut motorcykeln, men som lagen står idag så måste det mycket till innan en motorcykel kan passera ett övergångsställe med fotgängare bredvid, obestraffad, detta oavsett fotgängarens avsikter. För att återknyta lite så skulle jag bara vilja säga att här skulle en icke lagbaserad, ömsesidig hänsyn fungera mycket mycket bättre. Med tydlighet i komunikationen mellan förare och fotgängare tror jag även att fler olyckor skulle kunna undvikas gentemot hur läget är idag, då vissa fotgängare står still medans andra går hänsynslöst rakt ut i gatan, för enligt dem så måste ju fordonen stanna, (oavsett om de kan eller inte vid t.ex. halka)

(Lite moraltjat får avsluta)
Såklart kan man aldrig få bort alla riskerna vid ett övergångsställe men om vi alla försöker se på vad som är bäst i varje situation istället för att ha jobbiga otillämpliga lagar, så tror jag att det hela skulle fungera mycket mycket bättre.

Nu har du hittat rätt!

Här i bloggen kommer vi (Oskar och Fredrik) skriva om allt som har med motorcyklar att göra, det kan vara allt ifrån motorcykelmodeller till fina vägar via körtips och annat som rör motorcykeln. Kanske kommer det även att bli så att gästbloggare kommer dyka upp här på bloggen, de kan vara alltifrån vänner och bekanta till experter inom ngt område.

Om man ska snacka lite bakgrund och så: Jag (Oskar) har haft motorcykel sen 2005 och jag kan säga att det blivit en hel del åkta mil under dessa år:P Så även om jag inte är 40 och haft motorcykel hela mitt liv så vet jag ett och annat om motorcyklar:) Fredrik får presentera sig själv senare men här har vi iaf min motorcykel, en Ducati 600 Monster:

RSS 2.0