Å ena sidan intressant, å andra sidan lite sorgligt
Mmm så känns det när man kör igenom samhällen vars glansperiod helt klart är över, samhällen som haft storslagen industri och blomstrande affärer, men som nu mest liknar spöksamhällen. En sak kan jag säga er, även om flera samhällen har fina nybyggda bostadsområden med fina villor, så lever ändå inte samhället på samma sätt utan de små pitoreska affärerna som man nu bara ser resterna av... det var nog faktiskt bättre förr. Överallt när man är ute och åker så ser man stora gårdsbyggnader som är byggda på 1700-1800talet samt stora pampiga industrianläggningar, men när alla fönster är igenspikade med plywoodskivor så ser det bara tråkigt ut. På väldigt många ställen längsvägarna så kör man över gamla banvallar som även de vittnar om en engång blomstrande industri. På en del gamla banvallar har man nu byggt cykelväg som bl.a. en som går härifrån Lund ut till S. Sandby, den järnvägslinjen gick ändå ut till Harlösa. Harlösa trafikerades för övrigt av tre olika linjer i mitten av 1900-talet, av dessa finns nu dock bara banvallarna och ett fåtal gamla magasins och stationsbyggnader kvar. Men mitt i detta lite sorgsna inlägg så måste jag dock ändå säga att några av de gamla byggnaderna har restaurerats på ett mycket bra sätt och står än idag lika ståtliga som när de en gång byggdes av ett stolt järnvägs- eller industriföretag. Ett exempel på detta är den gamla stationen i Harlösa som nu änvänds som bibliotek.


Järnävgsintresserad som man är så kan man ju inte heller bara köra förbi sådanahär ställen, utan man måste stanna kolla och försöka lista ut hur det en gång har sett ut, vilka hus som fanns då och hur bangården kan ha legat. Även om det låter nördigt så tycker jag att det är sånt här som gör motorcykelåkandet till en sådan passion. Det blir ju så mycket mer än att ta sig ifrån A till B, så mycket mer än att bara åka någonstans. Idag när jag hade vänt näsan hemmåt så körde jag igenom ett litet samhälle som heter Hurva, där kunde man se precis vad som händer med ett samhälle när en förbipassage byggs, samhället var helt dött och de små affärerna var bommade. Alla låg de bredvid den väg som tidigare varit en vältrafikerad väg, men som nu mer liknade en gigantisk rastplats till formen. Huvudgatan i Hurva både började och slutade i anslutning till E22an. Klart det är bra med mindre trafik med tanke på ljudnivå och säkerhet, men frågan är hur många på vägverket som tänker på alla följdeffekter av att en väg leds om helt. I Hurva hittade jag även det här söta lilla huset, denna var nog dock nerlagd långt innan vägen drogs om.

Till sist vill jag bara visa denna bilden, tycker det är lite coolt att de låter det stå kvar vad det en gång har varit, det måste jag säga att skåningarna är bra på. Speciellt roligt är det ju när man funderar på hur det såg ut förr att få sådana här ledtrådar. Ha de gött
///Oskar


Järnävgsintresserad som man är så kan man ju inte heller bara köra förbi sådanahär ställen, utan man måste stanna kolla och försöka lista ut hur det en gång har sett ut, vilka hus som fanns då och hur bangården kan ha legat. Även om det låter nördigt så tycker jag att det är sånt här som gör motorcykelåkandet till en sådan passion. Det blir ju så mycket mer än att ta sig ifrån A till B, så mycket mer än att bara åka någonstans. Idag när jag hade vänt näsan hemmåt så körde jag igenom ett litet samhälle som heter Hurva, där kunde man se precis vad som händer med ett samhälle när en förbipassage byggs, samhället var helt dött och de små affärerna var bommade. Alla låg de bredvid den väg som tidigare varit en vältrafikerad väg, men som nu mer liknade en gigantisk rastplats till formen. Huvudgatan i Hurva både började och slutade i anslutning till E22an. Klart det är bra med mindre trafik med tanke på ljudnivå och säkerhet, men frågan är hur många på vägverket som tänker på alla följdeffekter av att en väg leds om helt. I Hurva hittade jag även det här söta lilla huset, denna var nog dock nerlagd långt innan vägen drogs om.

Till sist vill jag bara visa denna bilden, tycker det är lite coolt att de låter det stå kvar vad det en gång har varit, det måste jag säga att skåningarna är bra på. Speciellt roligt är det ju när man funderar på hur det såg ut förr att få sådana här ledtrådar. Ha de gött

///Oskar
Kommentarer
Trackback