Seger!
I och för sig var det ett tag sedan artikeln skrevs men jag tycker ändå det är värt att ta upp den. Det är en artikel om att EU beslutat om standardisering av de vajerräcken som blir allt vanligare på våra vägar och framför allt då 2+1vägarna. Anledningen till att jag tar upp det här är att de nya standarderna ska innefatta vajerräcken som är konstruerade på ett mcförar-vänligt sätt. I nuläget är dödsfallen bland motorcyklister betydligt högre på de vägar där det finns vajerräcken än på liknande vägar utan räcken. Lite förvånande i det hela är det faktum att ett av pionjär länderna i denhär frågan har varit Spanien. Spanien har sedan ett par år tillbaka sjävla haft en egen standard för mc-vänliga vajerräcken. I sverige så har vägverket i tidigare frågestunder och artiklar bortförklarat det faktum att sverige inte satsat på mc-vänliga räcken, med påståendet att det är en prioriteringsfråga. Frågan är ju då om de menar att det är rätt att göra vägen farligare för vissa bara för att den blir säkrare för de flesta?

Som jag har fattat det nu med de "nya" mc-vänliga räckena så är de inte på något vis sämre för de övriga trafikanterna, så varför inte då satsa på det alternativet som gör det säkrare för alla? Krävs det verkligen ett EU beslut för att ett land som sverige ska satsa på ngt sådant här? Sverige med sitt framstående säkerhetstänkande inom trafiken borde istället ta fronten, istället för Spanien som har ett rykte om sig som galningar i trafiken.
Bara lite tankar
Artikeln hittar du här
// Oskar

Som jag har fattat det nu med de "nya" mc-vänliga räckena så är de inte på något vis sämre för de övriga trafikanterna, så varför inte då satsa på det alternativet som gör det säkrare för alla? Krävs det verkligen ett EU beslut för att ett land som sverige ska satsa på ngt sådant här? Sverige med sitt framstående säkerhetstänkande inom trafiken borde istället ta fronten, istället för Spanien som har ett rykte om sig som galningar i trafiken.
Bara lite tankar
Artikeln hittar du här
// Oskar
Kommentarer
Trackback